Agnieszka Pomaska

Co z Systemem Informacji Pasażerskiej?
30 stycznia 2009 r., napisany przez

petla tramwajowo-autobusowaW związku z opóźnieniami w realizacji Systemu Informacji Pasażerskiej, czyli umieszczeniu dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach gdańskiej komunikacji miejskiej, skierowałam zapytanie do Prezydenta z prośbą o wyjaśnienie szeregu kwestii z tym związanych. Odpowiedzi na każde z pytań przedstawiam poniżej. Znajdziecie tam między innymi listę przystanków, na których umieszczone zostaną tablice świetlne informujące o nadjeżdżających pojazdach. Same, konkretne już pytania zostały przygotowane przez jednego z zainteresowanych mieszkańców Gdańska, za co bardzo dziękuję.

W odpowiedzi na Pani zapytanie nr 2/09 z dnia 10 stycznia 2009 roku informuję iż przetarg na Dostawę Systemu Informacji Pasażerskiej wygrało konsorcjum Emtal Sp. z o.o. i GMV Sistemas S.A.

1. Koszt całości prac związanych z realizacją systemu wyniesie 4,00 mln zł netto.

2. Lista przystanków, na których będą umieszczone tablice SIP:

1.Brama Wyżynna ulica Wały Jagiellońskie
2.Brama Żuławska
3.C.H. Galeria Bałtycka
4.pętla autobusowa (rondo) Sobieszewo
5.pętla tramwajowa Gdańsk Oliwa
6.pętla tramwajowa Siedlce
7.przystanek Dworzec PKP Gdańsk Główny ul. Podwale Grodzkie
8.przystanek Dworzec PKP Gdańsk Wrzeszcz
9.przystanek Hallera / Szpital Kliniczna
10.przystanek Hucisko / Nowy Ratusz
11.przystanek Opera, al. Zwycięstwa
12.przystanek Miszewskiego
13.Targ Rakowy
14.ul. Pomorska / Chłopska
15.ul. Rakoczego przy C.H. Carrefour
16.pętla tramwajowa Jelitkowo
17.przystanek Nowe Ogrody
18.Plac Solidarności
19.przystanek Damroki

3. Otwarcie ofert nastąpiło 15 lipca 2008 roku.
Po wyborze Wykonawcy 8 sierpnia 2008 wpłynął protest.
Protest oddalono 13 sierpnia 2008 roku.
Umowa została, podpisana  29 sierpnia 2008r. w siedzibie ZTM w Gdańsku.
Planowany odbiór systemu miał nastąpić 1 grudnia 2008 roku. Jednak z uwagi na problemy wynikłe w trakcie realizacji projektu termin zakończenia prac został zmieniony na 31 marca 2009 roku.

Powody przesunięcia terminu oddania systemu:
Zmiany sposobów zasilania tablic SIP ze względu na wycofanie się ZDiZ z ustaleń powstałych podczas prac przygotowawczych przed uruchomieniem przetargu na SIP.
Długa procedura uzyskiwania niezbędnych zezwoleń na podłączenie zasilania od Energia S.A., gdyż na przystankach zasilanie dostępne jest tylko od zmierzchu do świtu. Najbliższe całodobowe źródło zasilania dostępne jest w trakcji tramwajowej bądź w skrzynkach elektrycznych po drugiej stronie jezdni lub torowiska.
Uzyskanie zgody na postawienie tablicy od właściciela terenu, na którym znajduje się przystanek (tablice będą usytuowane na terenach miejskich, spółdzielni mieszkaniowych  i na terenach prywatnych).
Przesunięcie terminu wycofania w ZKM sp. z o.o. starego taboru do końca I kwartału 2009 r. (zamiast IV kw. 2008r. – o wyborze dostawcy zdecydowało postępowanie sądowe).
Ze względu na zły stan techniczny pojazdów, wystąpiła konieczność rozszerzenia zamówienia o wyposażenie pojazdów komunikacji miejskiej w dodatkowe urządzenia do stabilizacji napięcia zasilającego oraz konieczność stworzenia dodatkowego zabezpieczenia sterownika.
Konieczność uzyskania zgody na prace instalacyjne ze strony gwarantów prac remontowych przystanków wykonanych w ramach GPKM II.
4. Kary za zwłokę nie są naliczane ze względu na przesunięcie terminu oddania systemu do eksploatacji.
5. Koszty eksploatacji przystanków komunikacji miejskiej ponosi ZDiZ. Koszty utrzymania SIP pokryją zarówno Zamawiający jak i Wykonawca. Zamawiający ponosi koszty zasilania tablic. Wykonawca ponosi koszty łączności pomiędzy tablicami a serwerem oraz pomiędzy pojazdami a serwerem. Wysokość kosztów jest trudna do oszacowania gdyż zależą one od wielu czynników na który ani Zamawiający ani Wykonawca nie mają wpływu np. temperatura powietrza (ogrzewanie lub chłodzenie tablic) lub ilości danych jakie będą przesyłane w systemie.
6. SIP obejmie również pojazdy nowych przewoźników jednak montaż urządzeń
w pojazdach będzie zakończony do 30 czerwca 2009
(do tego czasu nowi przewoźnicy są zobligowani do zakupu nowego taboru). Montaż urządzeń w nowym taborze będzie realizowany po jego dostawie do przewoźników lub też u dostawców pojazdów.
7. System będzie posiadał moduł prezentacji informacji rozkładowej i rzeczywistej w Internecie.

Z poważaniem
Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska
/-/ Maciej Lisicki