Agnieszka Pomaska

Prezesi Portu Gdynia znaleźli sposób na inflację. Skok w pięć lat z 1,2 mln do 1,8 mln zł.
1 sierpnia 2022 r., napisany przez

Prezesi Zarządu Morskiego Portu w Gdyni nie muszą się martwić inflacją. Koszty wynagrodzeń zarządu wzrosły w ciągu pięciu lat o 50 proc., a według najnowszych doniesień prezes dostał właśnie podwyżkę do blisko 50 tys. zł miesięcznie.

Kontrolowany przez skarb państwa Port Gdynia jest trzecim co do wielkości portem morskim w Polsce.  Zarządem Morskiego Portu w Gdyni S.A. kierują prezesi wskazani przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. Od sierpnia 2021 r. wiceprezesem odpowiedzialnym za inwestycje jest gdański radny PiS Kazimierz Koralewski , którego kariera ruszyła za rządów PiS. Trafił wówczas na stanowisko specjalisty w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, a następnie został kierownikiem projektu w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska.

Koralewski miał doświadczenie biznesowe – a to był warunek konkursu na wiceprezesa portu. Przed laty prowadził sklep z odzieżą damską w centrum handlowym Klif w Gdyni. Sprzedaż garsonek zakończyła się katastrofą, Koralewski do dziś ma długi z tamtych czasów. Ale w porcie odbije się finansowo. 

Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej, na ostatniej konferencji prasowej zwrócił uwagę na podwyżki, które miały ostatnio miejsce w Porcie Gdynia. Wspólnie z posłanką PO Agnieszką Pomaską wystosował zapytanie do rządu w tej sprawie.

„Do naszych biur poselskich dotarła niepokojąca informacja o wysokiej podwyżce wynagrodzenia prezesa Zarządu Morskiego Portu w Gdyni S.A. oraz jego zastępców. Zgodnie z powyższą informacją wspomniany prezes będzie zarabiał ponad 48 tys. zł miesięcznie. Przypominamy, że jego poprzednik, który kierował portem w czasie rządów koalicji PO–PSL, pobierał miesięczne wynagrodzenie w wysokości ok. 20 tys. zł, a w tym właśnie czasie zapadły strategiczne decyzje i zostały zrealizowane inwestycje, które skutkują dzisiejszym wzrostem przeładunków w gdyńskim porcie” – napisali posłowie.

Zadali pytania, czy doniesienia o podwyżce są prawdziwe, jakie jest uzasadnienie wyższych pensji, a także czy jest to element polityki rządu łagodzącej skutki rosnącej inflacji i czy w innych spółkach zależnych od skarbu państwa również mają miejsce podobne podwyżki. 

Na nasze pytanie o aktualne wynagrodzenie prezesa i podwyżkę wynagrodzeń Port Gdynia nie odpowiedział, że „zgodnie z postanowieniami umów o współpracy zawartych pomiędzy ZMPG S.A. a poszczególnymi członkami Zarządu, wszelkie informacje finansowe dotyczące Spółki stanowią informacje poufne i nie mogą być przekazywane ani ujawniane przez członków Zarządu bez uprzedniej pisemnej zgody ZMPG S.A”.

(…)

Zarząd Portu Gdynia działa w trzyosobowym składzie: prezes Jacek Sadaj i wiceprezesi Maciej Bąk i Kazimierz Koralewski. W minionych latach zdarzało się, że zarząd okresowo był dwuosobowy. 

Sprawozdania finansowe spółki wskazują na znaczący wzrost kosztów wynagrodzeń zarządu. W 2016 r. wynosiły one 1,2 mln zł, natomiast w 2021 r. było to już 1,8 mln zł. 

źródło: trojmiasto.wyborcza.pl

Czytaj więcej