Czy powinny być częstsze przerwy w nauce kosztem wakacji? Zapraszam do dyskusji.

2010-01-281

Środowisko nauczycielskie zwróciło się do mnie z prośbą o sprawdzenie, czy możliwa byłaby zmiana kalendarza roku szkolnego i wprowadzenie częstszych przerw w nauce kosztem np. krótszych wakacji. Propozycja wydaje się ciekawa i w związku z tym, wraz z grupą posłów, zwróciłam się do Minister Edukacji Katarzyny Hall z zapytaniem w tej sprawie. Zapytanie przedstawiam poniżej, zachęcając jednocześnie do dyskusji i komentarzy. Odpowiedź od Pani Minister przedstawię zaraz po jej otrzymaniu.

Szanowna Pani Minister,

Środowisko nauczycieli pod koniec stycznia zaproponowało częstsze przerwy w nauce, nawet kosztem krótszych wakacji letnich. Według nich, egzamin gimnazjalny i sprawdzian po szóstej klasie mogłyby być przeprowadzone w dwóch ostatnich tygodniach kwietnia. W tym czasie pozostałe klasy miałyby ferie wiosenne. Pierwsza przerwa w nauce to dwa tygodnie ferii na przełomie października i listopada, potem w lutym byłyby ferie zimowe, jak do tej pory. Rok szkolny kończyłby się po 18 czerwca, ale zaczynał już 15 sierpnia. Dyrektorzy poszczególnych placówek słusznie zauważyli, że zwłaszcza w okresie matur nauka to fikcja. Nauczyciele w tym samym czasie muszą egzaminować i uczyć młodsze klasy. Żeby to wszystko pogodzić, trzeba być bardzo elastycznym.
Z zaproponowanego, nowego podziału roku szkolnego płynie ewidentnie wiele korzyści. Najważniejsze to możliwość zorganizowania matury i innych egzaminów bez zaburzania cyklu nauczania pozostałych klas. Poza tym do tej pory aż do Bożego Narodzenia nie ma dłuższych przerw w nauce. Zrównoważy się również okres pracy i wypoczynku. Jeśli ferie zaczynają się dopiero zimą, to młodzież i nauczyciele są już bardzo zmęczeni a co za tym idzie, częściej chorują. Więcej ferii w ciągu roku to częstsze pobyty z rodziną. No i w końcu element ekonomiczny – możliwość wyjazdu z dziećmi poza szczytem sezonu, kiedy nie jest już tak drogo.
W związku z powyższym zwracam się z następującymi pytaniami:
1. Jakie są realne szanse, że projekt zostanie przyjęty?
2. W przypadku akceptacji, kiedy można by się spodziewać jego wdrożenia?

Jeden komentarz

  • Darek

    2010-01-29 w 02:00

    Bardzo prosty a wydaje się, że rozwiązujący wiele problemów pomysł. Rzeczywiście nauka w okresie matur i egzaminów to fikcja.

    Rzecz jasna pomysł spotka się z oporem, nawet nie uczniów i ich dzieci, a nauczycieli…

    Odpowiedź

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone *

https://www.pomaska.pl/wp-content/uploads/2023/10/apomaska_logowhite.png
Kontakt
58 767 72 40
574 152 793
Biuro Poselskie Agnieszki Pomaskiej, al. Grunwaldzka 82 (CH Manhattan, IV piętro), 80-244 Gdańsk