Agnieszka Pomaska

Tramwaj na Morenę!
19 października 2007 r., napisany przez

BombardierPonieważ otrzymuję sporo pytań w związku z Tramwajem na Morenę, poniżej przedstawiam trochę informacji na temat opracowania projektu budowy tej linii w ramach III etapu Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej (GPKM III) przygotowany przez CNTK i IMC Polska. Zaznaczam, że nie jest to ostateczna wersja projektu, zwłaszcza, że zakłada ona dwa warianty. Jej budowa uzależniona jest także od pozyskania unijnych środków na cały GPKM III. Skoro jednak udało siez Tramwajem na Chełm, czemu miałoby się nie udać z Tramwajem na Morenę?:)

Dla tej inwestycji zarezerwowano pas gruntu między jezdniami ulic: Bulońska, Rakoczego i Nowolipie. Nowa linia ma zostać połączona z torami tramwajowymi na pętli istniejącej na Siedlcach, poprzez węzeł drogowy Łostowicka/Kartuska.

Istotnym elementem na tej trasie są przystanki. Wg zaleceń ZTM powinny one znajdować się w następujących miejscach:

Kierunek Śródmieście(Siedlce)- Morena (Migowo) (i analogicznie w drugim kierunku):

 

  • początek peronu na pętli Siedlce
  • przystanek Piekarnicza
  • Piecewska
  • Budapesztańska
  • Migowo
  • początek pętli Migowo
  • proponowane jest także prowadzenie dodatkowego przystanku na wysokości ulicy Belgradzkiej

Odrębną kwestią jest sprawa pętli tramwajowych.

Proponowane są 2 opcje:

1. Likwidacja pętli Siedlce i urządzenie punktu przesiadkowego ze wspólnymi przystankami autobusowo-tramwajowymi. Zaletą tego rozwiązania jest usprawnienie przesiadania się pasażerów z jednego pojazdu w drugi i nie przechodzenia przez nich żadnych pasów ruchu tramwajów czy autobusów.

2. Pozostawienie pętli Siedlcei umieszczenie oddzielnie przystanków tramwajowych i autobusowych. Pasażerowie z tramwaju muszą przejść na odpowiedni przystanek autobusowy przecinając pas ruchu autobusów. Ta opcja jest jedyną która spełnia warunek zachowania elastyczności w organizacji ruchu w okresie przejściowym, w którym trwać będzie wymiana taboru na niskopodłogowy.

Pętla Migowo planowana jest na końcu trasy nowego odcinka czyli za skrzyżowaniem Bulońskiej z Myśliwską. Biorąc pod uwagę dalszy rozwój sieci tramwajowej w kierunku Jasienia jest wiec tylko jedna opcja: należy usytuować pętlę na północ od osi dalszej trasy.
Przystanki końcowe będą jednak usytuowane na końcu ulicy Bulońskiej, na wysokości przystanków autobusowych.

Koszt budowy:

Szacunkowy koszt budowy wynosi obecnie nieco ponad 60 milionów złotych. Koszt zawiera: dokumentację, tor, przystanki, przejazdy drogowo0torowe, infrastrukturę trakcyjną, podstacje, kabel WN, kable trakcyjne, telemechanikę trakcyjną.

Źródło: UMG Gdańsk (opracowanie CNTK i wyginternational. IMC Polska)